Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09. Felvétel

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehozott egy sikeres rövidfilmet, a Schwarzfahrert, amely 1994-ben Oscar-díjat kapott. Ezt követte A nagy füzet, az első magyar film, amely elhozta a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a Kristály Glóbuszt. Sőth Sándor volt ennek a filmnek is a producere.

csanyi cikk

– A farkasréti Érdi úti Általános Iskolából indultál, s, Donaldrágós, „felfelrabjaiaföldneket” éneklős miliőből, a novemberhetedikét még mindig ünneplős, „csöves-digós” gimnáziumi évekbe. Ezek után Nyugat-Berlin elég ütős kultúrsokknak számíthatott.

– A világnézetem alakulására hatással volt a Megáll az idő hihetetlen sikere és az underground zenei útkeresésem is, az egyetemi klubokban. Viszont ez a fejes a Nyugat-Berlini világba az addigi világnézetemhez képest egy 180 fokos fordulat volt. Ez a fallal körülvett, izgalmas, a valóságtól elrugaszkodott hely a legliberálisabb, legérdekesebb embereknek volt a gyűjtőhelye. Nem volt katonakötelezettség, így az összes csodabogár idemenekült Nyugat-Németországból. Gondolom, mindez erős hatással volt arra, ahogy ma ránézek dolgokra.

– A Megáll az időben lázadó Pier szerepétől hogyan jutottál el producerként egy német rövidfilmes Oscar-díjon át az első magyar Kristály Glóbusz fődíjas filmig, mint producer?

– Valójában teljesen véletlenül kerültem bele 17 évesen a Megáll az idő című – ma már - kultuszfilmbe, amelyet Bereményi Géza forgatókönyve alapján Gothár Péter rendezett. 1981-ben egy Spenót nevű underground zenekart alapítottam és vállig érő hosszú hajam volt. Nagyapám kalapjában, a két számmal nagyobb kockás ingben, a nagybátyámtól beszerzett hatalmas fekete bőrzakómra tűzött pici amerikai zászlóval álltam a Felszab téren, (ma Ferenciek tere) ahol gondterhelten szívtuk a cigarettát. Ilyen szerelésben kísértem el a haveromat a Lumumba utcába, egy válogatásra. Háromszáz gyerek várt a sorára, engem is betereltek az ott zajló próbafelvételekre. Két hét múlva kaptam egy táviratot, hogy menjek vissza. Újabb két hét, újabb távirat, megint vissza. Végül Gothár Péter asszisztense, Zilahy Tamás feljött hozzánk és gratulált, hogy megkaptam Pier szerepét. Mindez történt úgy, hogy nem is én akartam jelentkezni. Viszont jobban vonzott a kamera mögötti mágikus világ, - ami Koltai Lajos operatőr által kitárult előttem. Volt valami abban, ahogy a közeliket csinálta és mindenkiből ki tudta hozni azt, ami az adott jelenethez kellett. A film után nagyon sok „lázadórosszfiús” szerepajánlatot kaptam, de úgy éreztem, hogy színészként nagyon kevés kontrollom van afölött, hogy mi történik egy film egészével. Később két Bereményi Géza által írt nagyjátékfilmet is rendeztem, az első a Szárnyas ügynök, a másik a Potyautasok, majd jött A nagy postarablás. Ezután Németországban, német társaimmal megcsináltuk a Schwarzfahrert, amely megkapta a legjobb rövidfilmnek járó Oscar-díjat. Ebben a produkcióban, mint társproducer működtem már közre. Innentől a produceri munkák kerültek fókuszba. Ágota Kristóf könyvére, a Nagy füzetre is sikerült összeszednem a csapatot. Írót, rendezőt és a pénzeket. Így született meg a film, amely elnyerte Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a Kristály Glóbuszt.

– Kiktől kaptál lökéseket az életben?

– A Megáll az idő forgatása előtt Gothár Péter rendező elhívott a Berlin Étterembe, mondván, szeretne bemutatni a film forgatókönyvírójának. Akkor találkoztam először Bereményi Gézával, aki meghatározó személy lett az életemben. Máig tartó barátság vette kezdetét. Ő az egyik legokosabb ember, akit valaha ismertem. A 80-as években a zenélés miatt az éjszakai élet igen meghatározta a mindennapjaimat. Egy házibulin találkoztunk és akkor annyit mondott, hogy az éjszakázás egy idő után meg fog rajtam látszani.  Ez a mondat olyan mélyre hatolt, hogy nem sokkal rá már a Bölcsészkarra jártam, majd ösztöndíjjal Nyugat-Berlinben találtam magam a Filmakadémián. Ennek az időszaknak emberformáló ereje volt, amely óriási szerepet játszott a felnőtté válásomban. Később a Tanítványokban és az Eldorádóban is dolgoztunk együtt Bereményivel. Rengeteget tanultam tőle. Ennek a két Bereményi-filmnek a szellemi műhelye csodálatos volt. Másik meghatározó személyiség az életemben Szabó István, akit Európa egyik legnagyobb filmrendezőjének tartottam és a filmakadémia liftjében találkoztam vele először. A tanárom volt. Álltunk egymással szemben, nézett engem, mert megismert a Megáll az időből. Egyszer csak megszólalt. Sándor, épp most kaptam fizetést, hatalmas összeget, adnék neked 100 márkát, mert tudom, hogy diákként óriási szükséged van rá. Soha nem fogom elfelejteni ezt a megható pillanatot. Ebből a pénzből akkor két hétig tudtam élni. Ez a kapcsolat odáig fejlődött kettőnk között, hogy az általa rendezett Szabó Magda regény adaptációjában, Az ajtó című filmben német producerként dolgozhattam vele.

– Gyerekkori jóbarátként nagyon büszke voltam rád, hisz igazi amerikai filmproducer lettél. Hogyan működnek ott a filmes dolgok egy németen edződött magyar aggyal?

– Nem tekintem magam producernek, inkább vannak dolgok, amik érdekelnek és ezekbe éveket vagyok hajlandó befektetni. A hollywoodi világnak éppen az a lényege, hogy ülsz egy étteremben, megismersz valakit, majd alakulnak a kapcsolatok és valami létrejön. Egy film beindítása kizárólag személyes találkozások által generált műfaj. Sokan épp emiatt élnek ebben a városban, mert ez a fajta networking csak itt és csak így jöhet létre. Jelenléttel.

– Milyen volt a te Amerikád?

– Mint egy vasfüggöny mögött felnőtt fiatalnak. Egy álom volt Amerika. A szabadság megfelelője. Az első két év álomszerű volt. Los Angelesben minden sarok egy filmhelyszín, az amerikai kultúra nagyon erősen hatott a világra és most is ott van teljesen fajtiszta állapotában. Kellett egy kis idő, amíg a fellegekből leértem a talajra és felfogtam, hogy ez a valóság és itt vagyok! Nyolc évvel ezelőtt pedig sikerült megszereznem egy olyan regény jogait, amelynek megfilmesítésével már 30 éve küzdenek. Vlagyimir Nabokov Nevetés a sötétben című műve volt a táskámban, mikor kimentem Amerikába. Ez volt a misszióm. Los Angelesben, a Century Cityben egy barátommal beszélgettünk, mikor a nagy üvegablakon keresztül láttam, hogy bejön egy alacsony pasas, nagyon gyűrött zakóban. Mikor megfordult, akkor látom, hogy a fazon nem más, mint Danny DeVito. Felragyogott az arca, mert kiderül, hogy azzal az emberrel, aki mellettem ült, régi barátok, több filmet is csináltak együtt. Nagy ölelkezés, majd megkérdezi, min dolgozunk éppen. Mondom, itt van ez a Nabokov könyv... „Micsoda? 20 évvel ezelőtt már olvastam ezt a könyvet. Scott Frank (The Queen’s Gambit/Vezércsel/) akarta megcsinálni. Nagyon szerettem volna benne lenni.” Így kezdődött minden. Aztán olyan dimenziókban folytatódott a könyvem története, hogy máig hihetetlen. No, ez Hollywood. Scott Frank írja és rendezi a filmet, Anna Taylor-Joy főszereplésével a Blumhouse nevű stúdió produkálja és az Universal stúdió finanszírozza, valószínűleg a Netflix kooprodukciója lesz. Producerként benne vagyok. Ezzel az én misszióm révbe ért Amerikában.

– Már Barcelonában élsz. Los Angeles kertvárosi negyedéből hogy kerültél a Katalán fővárosba?

– Öt csodás évet töltöttünk Amerikában. Sajnos a Covid igen disztopikus hellyé változtatta Los Angelest. A hollywoodi premierek glamúros világából a Georg Floyd halála miatti zavargások közepette egy totális anarchiába csöppentünk, amikor azon kaptam magam, hogy egy baseball ütővel állok a bejárati ajtó mögött, készen arra, hogy megvédjem a családomat, mert a házunk előtt parkoló autó hátulját éppen egy hatalmas betondarabbal dobták be a fosztogatók, miközben felettünk 8 helikopter köröz, reflektorokkal. Akkor éreztem először, mennyire távol vagyok az igazi otthonomtól. Lekopott a fénylő lakkréteg az amerikai álomról. A következő filmtervem egy spanyol sztori, de amiket szeretnék még megcsinálni, mind európai téma. Közben a feleségem kapott egy professzori állást Angliában, végül Barcelonába költöztünk és ő onnan jár tanítani. A poszt-Covid világban a találkozók nagy része egyébként is Zoom-on történik, a személyes jelenlét háttérbe szorult. Nekem Amerika olyan, mint egy wurlizer jukebox, amíg dobálod bele a pénzérméket szól a zene, forognak a fénylő diszkógömbök. De egy idő után az amerikai konzum központú gondolat eltelít. Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni, ezt pedig csak Európában kapja meg az ember.

Írta: Tarnócai Éva

További cikkek

Reklám

Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Barcelonai színtársulat mutatkozik be a Trafóban csütörtökön

Pepita Magazin 2022.09.26.
A hegy című előadásával ismét Magyarországra érkezik a spanyol Agrupación Senor Serrano. A barcelonai színházi társulat csütörtökön lép fel a Trafó - Kortárs Művészetek Ház...

Átadták a Junior Prima Díjakat színház-, film- és táncművészet kategóriában

Pepita Magazin 2022.09.21.
Öt fiatal művésznek ítélte oda a szakmai zsűri idén a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában.

Nyílt próbák az Örkény Színházban

Pepita Magazin 2022.09.19.
Rendhagyó nyílt próbával ünnepel az Örkény Színház a magyar dráma napján; szeptember 21-én 19 órától az évad első nagyszínpadi bemutatója, a Liliom próbafolyamatáb...

Járt ösvény

Koltai Róbert: Minden vígjátékban van egy kis fájdalom is

Pepita Magazin 2022.09.05.
Tetőtől talpig színész, és egyedülálló egyéniség. Ugyanis csak egy olyan tehetség képes ilyen humorral, vígjátéki vénával megvillanni közel ötvenöt éven át a sz&iacut...

Bajomi Nagy György: A színészek sosem nőnek fel igazán

Pepita Magazin 2022.08.12.
A Tűzvonalban című tévésorozat szereplőjeként óriási népszerűségre tett szert a Jászai Mari-díjas Bajomi Nagy György. A Jordán Tamás igazgatta szombathelyi színháznak  11 évig volt ...

Balázsovits Lajos: Magyar színpadon akarok magyar színész lenni

Pepita Magazin 2022.07.06.
Balázsovits Lajos a Nemzet Színésze! 1946-ban született Nagykanizsán. 1969-ben szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Ugyanabban az évben csatlakozott a Madách Színház társulat&a...
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

Hangadó

Bogdányi Titanilla: Szélsőséges ember vagyok

Pepita Magazin 2022.09.12.
Bogdányi Titanilla rengetegszer adta már a hangját külföldi színésznőknek, imádnivaló mesehősöknek, filmes karaktereknek. 28 éve szinkronizál. Emellett több napi tévés sorozatban is játszott, j&...

Szilágyi Tibor: Óvom a hangom minőségét, a hangszeremet, ahogy egy muzsikus a hegedűjét

Pepita Magazin 2022.04.27.
Szilágyi Tibor már fiatal színészként jól keresett a szinkronizálással. Messze zengő, férfiasan öblös, igencsak karakteres hangja, ma is keresett „portéka”. Úgy gondolja, a szinkronizálá...

Csankó Zoltán: Nem túl akarok lenni rajta, hanem jól szeretném megcsinálni

Pepita Magazin 2022.03.29.
Csankó Zoltán a legkeresettebb szinkronhangok viadalában idén a második, tavaly az első lett. Bámulatosan el tudja változtatni a hangját, egészen különböző karaktereket tud megformálni vele. Például ...

Kritika

Gyűlölet és béke

Pepita Magazin 2022.09.29.
Hamar fájdalmas indulat, gyilkos düh követi a kedvesen bukolikus betlehemes játékot. Vérbe fordul az idillikus jelenet. A Gólem Színház kávéházi előterében, ahol kényelmes fotelokban ülünk, kezde...

Korrupció és iratmegsemmisítés – Magunkon is röhögtünk

Pepita Magazin 2022.09.06.
Az iratmegsemmisítő gép azon nyomban működésbe lép, amint bejelentik, hogy revizor érkezik a városba. Nem kell előásni valahonnan, kéznél van az íróasztalon, hosszan hallatszik a zümmögése.

Szerelmi téboly

Pepita Magazin 2022.08.30.
Tele viháncolják a színpadot a Szentivánéji álom színészei. Árad belőlük a játékkedv. Nem férnek a bőrükbe a Városmajori Szabadtéri Színpadon, a Budaörsi Latinovits Szính&...
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

A tanár

Benedek Miklós: Magamra voltam hagyva

Pepita Magazin 2022.09.27.
A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész csaknem húsz évig tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Tőle aztán igazán lehetett belső és külső eleganciát tanulni. Maj...

Jordán Tamás: Nincs igazán képem arról, hogyan kell a színészetet tanulni

Pepita Magazin 2022.08.29.
Jordán Tamás úgy volt osztályfőnök a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, hogy ő maga nem folytatott színi tanulmányokat. Úgy gondolja, nem csak ismereteket, hanem személyiséget is át kell adni....

Földessy Margit: Nem vagyok jó alattvaló

Pepita Magazin 2022.07.30.
Földessy Margit túl közel engedi magához a gyerekeket, nincs távolságtartás, és nincs benne semmi tanáros. Miközben az általa harminckilencedik éve vezetett Földessy Margit Színjáték és Dr&...

Legendák

Mucsi 65 – Idegnyugtatóként is szolgál

Pepita Magazin 2022.09.09.
A ma 65 éves Mucsi Zoltánról a szerepei alapján tévesen gondolják sokan, hogy civilben is gyakran kiabál, sűrűn van felpaprikázott hangulatban, totálisan kiakadva, és széles mozdulatokkal, ingerülten hadonászi...

Öt éve halt meg Lorán Lenke – Áradt a humora

Pepita Magazin 2022.08.27.
Lorán Lenke ma öt esztendeje hunyt el. Kirobbanó energiái voltak csaknem a hosszú élete végéig.

Bíró Eszter 45 – Alkotóereje teljében van

Pepita Magazin 2022.07.21.
Bíró Eszter ma 45 éves. 17 esztendősen robbant be a magyar színházi köztudatba. Válogatáson kapta meg a Miss Saigon címszerepét. Ráadásul a jogtulajdonos kikötötte, hogy a Szegedi Szabadtéri Já...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

A rendező

Gaál Ildikó: Nincs más út, mint együtt. Erre való a színház

Pepita Magazin 2022.09.28.
 „Mindig beleszeretek abba a történetbe, amit csinálok éppen, a vele való munka - akkor és ott - a legfontosabb számomra.” Gaál Ildikó rendezőt mindig izgatták a férfi-női titkok, annak lélektani ker...

Szabó Szonja: Mindig ösztönösen írtam

Pepita Magazin 2022.08.30.
Filmjei, gondolatai értéket hordoznak és valahogy mindig ott felejtődnek egy-egy szereplője arcán. Ezek az ő speciális effektjei. Szabó Szonja rendező megtanult másképp gondolkozni, mégis minden kisfilmje után úgy &eacu...

Kerkay Rita: Nem kell, hogy az emberrel minden megtörténjen ahhoz, hogy színész legyen

Pepita Magazin 2022.07.29.
Mikor megkérdeztem tőle, miért lett rendező, azonnal rávágta, hogy ő nem az. Ő színésznő. A székesfehérvári Vörösmarty Színház művésze. Olyan színésznő, aki rendez is. Úgy tűnik...

A jövő nagyjai

Szivák-Tóth Viktor: Szabad világ a színházi nevelés

Pepita Magazin 2022.09.30.
Szivák-Tóth Viktor színész, drámatanár, művészeti vezető, színházpedagógus, aki egyébként vegyészmérnöknek készült. Színházi nevelési előadásokat rendez, ...

Jámbor Nándor: A sikernek kőkemény ára van

Pepita Magazin 2022.08.31.
Mikor gyerekkorában megkérdezték, mi szeretne lenni, azt válaszolta, hogy a Nemzeti Színház igazgatója. Ma már nem ez a vágya Jámbor Nándornak, de csak nem esett messze az álmaitól, hisz hat éven &aacut...

Kovács Virág: Hatalmas terheket sikerült a színpadon hagynom

Pepita Magazin 2022.08.01.
Kovács Virág zenészcsaládból származik, édesapja, nővére és húga is zenével foglalkoznak, ám ő igazi lázadó, középső gyermekként mégis inkább a színésze...
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Bende Kinga: Ha akkor nem lépünk… nem mertünk volna változtatni

Pepita Magazin 2022.09.20.
Bende Kinga színésznő komolyan vette a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban bemutatott, A pillangók szabadok című Vaszkó Bence által rendezett  darab  üzenetét. Nem szabad megkötni az emberek ...

Zsuffa Tünde: Már nem tudom elképzelni a regényemet a musical nélkül

Pepita Magazin 2022.08.22.
Nem olvastam őt, csak Az Ég tartja a földet című musicalt láttam - az Erkel Színházban, - amelynek dramaturgja volt, és a történetet is ő írta.  Bevallom, az interjú után, belevetettem magam a Paprika rummal c&ia...

Széles Flóra: Az álmokat kitartóan folytatni kell!

Pepita Magazin 2022.07.14.
A Jakyll és Hyde-ban Emma szerepében énekelt, a komoly énektechnikai és szakmai tudást igénylő érzelmileg telített dalbetétei lenyűgözőek, ám ez a rendkívüli hang még kicsit beelőzi az egyé...

Emlékek

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

Felvétel

Bereményi Géza: Ezek angyali pillanatok voltak…

Pepita Magazin 2022.09.14.
Négy éves kora óta rendszeresen olvas, Dantén nevelkedett. Bölcsészkaron végzett, magyar és olasz szakon. Bereményi Géza kultikus alakja a magyar irodalomnak, a Nemzet Művésze, Kossuth-, József Attila és Bal&aa...

Benkő Bence: Érdemes megtartani a gerincünket, még akkor is, ha folyamatos szembeszél van

Pepita Magazin 2022.08.23.
Gyermekként minden este a könyvlapozásra aludt el, édesanyja szerettette meg vele az olvasást olyannyira, hogy amikor nem forgat, a szabadúszó színészként dolgozó Benkő Bence könyveket ment, illetve árul egy szek...

Lábodi Ádám: Sokszor el tudom felejteni, hogy dolgozom

Pepita Magazin 2022.06.28.
A Portugál című darab házasságból menekült Bece szerepére igen jó döntés volt választani Lábodi Ádámot, aki nagyon felépítette az otthonról elvágyódó, újat ...