Szivák-Tóth Viktor: Szabad világ a színházi nevelés

Pepita Magazin 2022.09.30. A jövő nagyjai

Szivák-Tóth Viktor: Szabad világ a színházi nevelés

Szivák-Tóth Viktor színész, drámatanár, művészeti vezető, színházpedagógus, aki egyébként vegyészmérnöknek készült. Színházi nevelési előadásokat rendez, szívügye a fiatalokat érintő problémák feldolgozása a színház nyelvén. Nemrég Örkény István ösztöndíjat is nyert és Radnóti Zsuzsa lett a mentora. Vele beszélgettünk arról, hogy az online világhoz szokott életünkhöz mit tud adni a színház légköre, a színjátszás.

csanyi cikk

– Mikor és hogyan szerettél bele a színház világába? Mi volt az első meghatározó élményed?

– Kisiskolás koromban, gyerekként nem volt különösebben színházi érdeklődésem, és később sem gondoltam volna, hogy a színházzal fogok foglalkozni, mivel egyébként vegyiparit végeztem és fölvettek vegyészmérnöknek is. A színjátszás szeretete viszonylag későn ért el, felső tagozatosként.  Inárcson nagyon erős színjátszó mozgalom működött Kovácsné Lapu Máriának köszönhetően, akinek a férje, Kovács Gáza az osztályfőnököm volt.  Ketten szervezték a színjátszóköröket. Megszerettem ezeket, ott ragadtam. Azt azonban nem hittem volna, hogy a színház ilyen fontos lesz az életemben és hogy ilyen sok ágával fogok foglalkozni.

– A vegyészmérnöki pálya nem kacsintott vissza az életedbe?

– Nagyon furcsa, mert most a Szkéné Színházban dolgozom, itt vezetem a Rakpart3 ifjúsági-és közösségi műhelyt, ami kifejezetten színházpedagógiai, és ez a Műegyetemen van, ahová fölvettek, de direkt nem mentem el. Úgy látszik, nem tudtam elszakadni a Műegyetemtől. Ezen kívül azonban semmi kapcsolódásom nincsen a vegyészethez, ha csak annyi nem, hogy néha értek valamit a vegyészeti témájú cikkekből. Ha valaki kémiából korrepetálást kérne tőlem, rosszul járna.

– Komplex színházi nevelési előadásokat szervezel, vezetsz. Mit takar ez?

– Úgy gondolom, hogy a világon Magyarország áll a legjobban a színházi neveléssel. Sok TIE-közösségünk van, csapat, társulat, akik nemcsak előadásokat visznek a diákoknak, hanem mindenféle egyéb programot is. Nagyon gazdag módszertana is van. Az egyik legfőbb cél, hogy azt a világot, ami körülvesz minket, minél jobban megértsük, mozgósítsuk a képzeletünket, és az empátiás készséget is fejlesszük, megértsük a szereplőket, hogy mit miért csinálnak. Fontos, hogy cselekvő módon is részt vegyünk egy-egy ilyen drámaórában, és végiggondoljuk a fiktív kereteken belül történteket. Ezeken a kérdéseken lehet gondolkodni: Van-e visszaút, helyre lehet-e hozni valamit, miben és hogyan dönthettem volna másként, kiálltam-e az értékrendem mellett. Az az izgalmas ezekben a foglalkozásokban, hogy mindig helyben születik valami színházi erejű alkalmi produktum.

– Sok társulattal dolgozol. A fiatalok közt mozogva látod, tapasztalod, hogy mi foglalkoztatja őket. Mit tapasztalsz, melyek a legfontosabb kérdések, problémák, amikre választ, megoldást kereshettek a színház nyelvén?

– Az anyatársulatom a KB35, ahol művészeti vezető is vagyok. Itt úgy állunk neki a színházi nevelési programnak, hogy feltérképezzük, hogy a diákoknak mi az érdeklődési körük, mivel küszködhetnek. Olyan problémákat keresünk, amiknek a kezelésében, feldolgozásában segíthetünk nekik. Ha van a helyzetre megoldás, segítünk nekik, hogy begyakorolhassanak működő stratégiákat. Szabad világ a színházi nevelés. Mivel arra épül, hogy együtt kell működnünk a nézőkkel, itt nincs annyi kötöttség. 

A köznevelésben érintetteknél vannak visszatérő témák. Ilyenek például a közösségben élés nehézségei, az identitás problémák, a zaklatás, az, hogy hogyan fogadok kritikát, hogyan tudok hű maradni magamhoz, miért változom, hova tűnt az integritásom. A szerelem is lépten-nyomon felbukkan. Sok olyan probléma is foglalkoztatja őket, ami a külvilágban is megjelenik, mint a háború, a hatalom, a klímaváltozás.

– A klímaváltozás témáját dolgozza fel Rojtik Tamás Szárazság című regénye is, ami 2050-be repít egy elképzelt jövőbe. Hogy találkoztál a regénnyel és miként tudtad ezt interaktív színházi élményként feldolgozni?

– Ez egy ajándék volt nekem. Felkerestek a Pesti Magyar Színháztól egy erős ajánlattal. Az volt a kihívás benne, hogy csináljunk egy színházi nevelési előadást kőszínházban úgy, hogy Budapesten ez az első. Az is nagy kihívás volt számomra, hogy elkerüljem, hogy szorongással töltse el a téma a nézőket. Az kezdett el egyből foglalkoztatni a regény elolvasása után, hogy milyen felszabadító, reményt kínáló dolgot tudnék kitalálni. Megtaláltam, megtaláltuk a központi magját a témának, és ez a hatalom és az erőforrások társadalmi felhasználása lett. A regény sodró lendületű és ezt a lendületet az előadásnál is sikerült megtartani.

– A hazugság, a veszteség és a gyászfeldolgozás témáját is megragadtad egy másik jelentős előadásoddal, a Fényeskedjék neki cíművel. A Káva Színházban középiskolásokat szólítottatok meg vele. Hogyan?

– Tanteremre tervezett, ötszereplős darabra hívtak meg a Káva Színháztól, akikkel már többször dolgoztam előtte. Akkor az volt bennem, hogy a gyászról és a korrupcióról szívesen írnék. Zsigó Anna dramaturggal összeraktunk olyan improvizációs játékokat, amiben mindenki tudott valami információt az öt szereplő közül, de senki sem látta át a teljes képet.  A z alaphelyzete egy halotti tor lett. Írtam ebből egy drámát, de nem jutottam el a végéig. Már olyan felvonásokkal egészült ki a fejemben, ami nem igazán érdekelné a diákokat. A gyász egy olyan kérdés, amire mindenki tud választ, mindenki másként éli meg. De drámapedagógiai szempontból azt nem érdemes megkérdezni, hogy mi a viszonyunk a korrupcióhoz. Hangsúlyos maradt ebben a verzióban az, hogy a társadalom milyen szerepeket aggat ránk, ki tudunk-e ezekből kerülni.

– A darab a Szkéné Színházban is látható lesz októbertől remek szereposztásban. Miben más ez, mint a Káva Színházas verzió?

– Erős áthangolódás van. Más dramaturgokkal dolgoztam. Nyáron ritmikai szempontból is átírtam, nem maradt meg sor a korábbi változatból. Itt, ebben a verzióban végigfut a történet. Egy befolyásos ember halála után hatalmas űrt hagy maga után. Ennek az űrnek a betöltéséért megindul a harc. A darabban az is hangsúlyos lett, hogy hogyan pusztít szét egy erős szövetségre épülő közösséget az anyagiasság és miként csap össze a gyász és korrupció a nyilvános és a személyes térben. Itt másként dolgozunk fel kérdéseket, mint egy színházi nevelési előadásban. Október 28-29-én lesz a bemutató. Visszacsatolás azonban már van. Ezt a darabot beadtam egy Örkény István ösztöndíjra is és elnyertem a díjat. Radnóti Zsuzsa az egyik kurátora ennek az ösztöndíjnak, aki kiszúrta a pályázatomat, mert úgy vélte, ebben izgalmas dolgok rejlenek. Ő a mentorom is lett. A folyamat vége az lett, hogy csináltunk egy felolvasószínházat már a Szkénés szereposztással.

– Van mostanában más téma, amivel dolgod van?

– Elkezdtem dolgozni egy új drámán. Foglalkoztatott, hogy mit tesz az intimitásunkkal a pornográfia. Sokat dolgozom fiatalokkal és érződik, hogy sokakat érdekel, de mégis tabu téma. Sok sérülés, tévút van e témán belül. Az intim térbe erősen behatolt a pornográfia. Amikor egészen fiatalokkal, 3. és 4. osztálysokkal dolgoztam elcsíptem olyan kifejezéseket, amiből tudtam, hogy már néztek ilyen tartalmat. A digitalizáció fontos, de nagyon veszélyes is tud lenni. Drámaként szeretném megragadni a témát, ráadásul a Csongor és Tünde versritmusában írom. Azt akarom körbejárni, hogy tudunk-e úgy együtt lenni mással, hogy bizalom legyen köztünk.

– Mit tud adni a színház nekünk szellemileg, mentálisan az online jelenléthez szokott életünkhöz?

– Amikor eljutunk a közönséghez, nincs kérdés, mert berántja őket a színházi világ. Ami hiányzik az online jelenlétből, ott van a színházban: a másikra való koncentrált figyelem, az átélés, az élő kapcsolódás.

Írta: R. Szabó Zsuzsa

Fotó: Torják Orsolya

További cikkek

Reklám

Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni
Merk IT 2 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Mesékkel gyógyítaná az emberek lelkét Pokorny Lia

Pepita Magazin 2022.12.06.
A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Pokorny Lia szerint a meseolvasást receptre kellene felírni minden felnőttnek, aki valamilyen elakadással küzd az életé...

Kísértettörténetet mutat be december 30-án a Centrál Színház

Pepita Magazin 2022.12.05.
December 30-án mutatják be a 2:22 (egy kísértettörténet) című produkciót a Centrál Színházban; a Magyarországon először látható darab főbb szerepeiben Martinovics Dorina, Ágoston Katalin, L...

Frida, az élet múzsája címmel tartanak bemutatót a Nemzeti Táncszínházban

Pepita Magazin 2022.12.05.
Frida, az élet múzsája címmel tart bemutatót a Duda Éva Társulat a Nemzeti Táncszínházban december 7-én, szerdán; a Frida Kahlo mexikói festőnő életét és művészetét feldol...

Járt ösvény

Seress Zoltán: Ez olyan érzés, mint meztelenül úszni a tengerben…

Pepita Magazin 2022.11.24.
Első színháza volt a Vígszínház, két éve ismét itt játszik. Közben társulati tag volt Miskolcon, Nyíregyházán, Szegeden, Szolnokon és persze a Bárka Színházban, amelynek megsz...

Horváth Károly: Az élet túl rövid ahhoz, hogy csak egyféle dologgal foglalkozzak

Pepita Magazin 2022.10.26.
Először beszélgettem polihisztorral. Szinte azonos fajsúllyal és tehetséggel dübörögnek benne a színpadi szerepek, mint a leírt betűk, sőt a zene bűvölete és a festészet iránti kegy is oly magasra repí...

Koltai Róbert: Minden vígjátékban van egy kis fájdalom is

Pepita Magazin 2022.09.05.
Tetőtől talpig színész, és egyedülálló egyéniség. Ugyanis csak egy olyan tehetség képes ilyen humorral, vígjátéki vénával megvillanni közel ötvenöt éven át a sz&iacut...
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

Hangadó

Szabó Máté: Szeretek nevettetni

Pepita Magazin 2022.11.30.
Szabó Máté már egészen kisgyerekként belekóstolt abba az élménybe, amit a színpadi létezés öröme nyújt. Ő maga szérumnak, szerelmi bájitalnak nevezi azt az adrenalinlöketet, amive...

Mezei Kitty: Színészként az őrült figura izgalmasabb tud lenni

Pepita Magazin 2022.10.29.
Mezei Kitty néhány éve az év legjobb női szinkronhangja lett. A szinkronstúdiók világába egyenesen a táncparkettről került be egy furcsa szituáció és egy nyelvtörő miatt. Bár váratlanul &ea...

Bogdányi Titanilla: Szélsőséges ember vagyok

Pepita Magazin 2022.09.12.
Bogdányi Titanilla rengetegszer adta már a hangját külföldi színésznőknek, imádnivaló mesehősöknek, filmes karaktereknek. 28 éve szinkronizál. Emellett több napi tévés sorozatban is játszott, j&...

Kritika

Kényszeres mániák – Csoportterápia, kis sikerekkel

Pepita Magazin 2022.11.29.
Mulattató kedvességgel mutatja be a kényszeres mániákat a Tok-tok, avagy hogy pattog a kocka? előadása a Belvárosi Színházban. Rengeteget nevetünk mások, vagy akár a saját gyengeségeinken.

Profanizált zsenialitás – Bartók és Kodály mint bohócpáros

Pepita Magazin 2022.11.28.
Ifj. Vidnyánszky Attila rendezése, Vecsei H. Miklós szövege, az Ifjú barbárok, lerántja a szobortalapzatról Bartók Bélát és Kodály Zoltánt. Némiképp profanizálják őket. Kicsit...

Kis magyar mustra – Új Alföldi rendezés, új darab

Pepita Magazin 2022.11.10.
Se veled, se nélküled típusú család tagjait mutatja Alföldi Róbert rendezése a Centrál Színházban, a magyartenger, ami Bíró Bence dramaturg első színpadra került darabja. Telivéren életk...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

A tanár

Fessük az ördögöt a falra! - Az agresszor logikája és lélektana

Pepita Magazin 2022.11.27.
Az életben nagyobb biztonságot ad, ha látjuk, hogy az agresszornak mi a logikája és a lélektana, mondja Vidovszky György, rendező, drámatanár. Sok olyan kemény produkciót állított színpadra, amiben erős...

Fullajtár Andrea: Igen csúnya kör volt

Pepita Magazin 2022.10.24.
Fullajtár Andrea továbbra is osztályfőnök szeretett volna maradni a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, de többek között ezt mondja: „Amikor már délutánonként zokogógörcseid vannak m...

Benedek Miklós: Magamra voltam hagyva

Pepita Magazin 2022.09.27.
A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész csaknem húsz évig tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Tőle aztán igazán lehetett belső és külső eleganciát tanulni. Maj...

Legendák

Alföldi 55

Pepita Magazin 2022.11.22.
A ma 55 éves Alföldi Róbertet imádják és utálják. Valószínűleg sokkal többen vannak akik szeretik,  mint akik akár egyenesen gyűlölik. Az biztos, hogy tényező, és, hogy mindenki ismeri.

Maros Gábor halálára

Pepita Magazin 2022.10.27.
Másodéves főiskolásként, Sancho Pansaként az Operettszínházban, a La Mancha lovagjában, robbant be a színi világba, és 75 éves múlt, amikor immár lényegében eltűnve belőle, Szeksz&aacut...

Szacsvay 75

Pepita Magazin 2022.10.27.
Szacsvay László, a kis szerepek nagy színésze, ma 75 éves. Amikor elvétve főszerepet kapott, igencsak bizonyította, hogy erre is alkalmas. De gyakran egyetlen nézésbe többet sikerül belesűrítenie, mint másnak ny...
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

A rendező

Gémes Antos: Nem kell ahhoz sanyarú sors, hogy küszködni tudjon az ember

Pepita Magazin 2022.11.08.
Fújd el a gyertyát, ami nem fog kialaludni, de úgy csináld, hogy ne hibának tűnjön, hanem gegnek. Oké. No, még egyszer. Jó, majd gondolkozunk még rajta – instruálta a Madagaszkár című musical prób...

Lengyel Ferenc: Az életünkben mindig van valami, ami miatt szerepelnünk kell egy kicsit

Pepita Magazin 2022.10.12.
Ezúttal a szédítően mámorító, vérpezsdítően vad rock and roll volt az, amelynek hatására Lengyel Ferenc Jászai Mari-díjas színművész és rendező is felcsavarta a szőnyeget a József Att...

Gaál Ildikó: Nincs más út, mint együtt. Erre való a színház

Pepita Magazin 2022.09.28.
 „Mindig beleszeretek abba a történetbe, amit csinálok éppen, a vele való munka - akkor és ott - a legfontosabb számomra.” Gaál Ildikó rendezőt mindig izgatták a férfi-női titkok, annak lélektani ker...

A jövő nagyjai

Hartai Petra: A próbák alatt felfestődik egy élet

Pepita Magazin 2022.11.29.
Hartai Petra idén Junior Prima Díjat kapott színészi munkájának elismeréseként. Már nagyon fiatalon képernyőre került, gyerekműsorokban láthattuk, bár önironikusan ő úgy fogalmazott: „Akkor ...

Mosolygó Sára: A színházban érzed, ha megáll a levegő

Pepita Magazin 2022.10.25.
Mosolygó Sára nemrég fejezte be a nagyszabású Most vagy soha! című film forgatását, amiben Petőfi Sándor feleségét, Szendrey Júliát alakítja. A színésznő a vásznon és a sz...

Szivák-Tóth Viktor: Szabad világ a színházi nevelés

Pepita Magazin 2022.09.30.
Szivák-Tóth Viktor színész, drámatanár, művészeti vezető, színházpedagógus, aki egyébként vegyészmérnöknek készült. Színházi nevelési előadásokat rendez, ...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Gaál Attila Csaba: Most nagy erővel, nagy tetteket tudok végrehajtani

Pepita Magazin 2022.11.21.
A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem színész és rendező szakának hallgatója volt, ma a Veszprémi Petőfi Színház színművésze. A Nyitott ablak című előadásában nyújtott alak&iacu...

Fekete Gábor: Nem akarok olyan ember lenni, aki a múltjában ragadt, vagy a jövőjében él

Pepita Magazin 2022.10.24.
A színészek együttes munkája akkor lesz igazán értékes, akkor tudnak csapatként is nagyszerűt varázsolni a színpadra, ha a színész személyisége külön-külön is szabadon kiteljesedik. E...

Bende Kinga: Ha akkor nem lépünk… nem mertünk volna változtatni

Pepita Magazin 2022.09.20.
Bende Kinga színésznő komolyan vette a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban bemutatott, A pillangók szabadok című Vaszkó Bence által rendezett  darab  üzenetét. Nem szabad megkötni az emberek ...

Emlékek

Szűcs Erzsi: A jó gyártásvezető legyen empatikus

Pepita Magazin 2022.10.29.
60 éve dolgozik a filmes szakmában. 1500 reklámfilmet készített, többek között a Malévnek, a Fabulonnak, a Nescafénak. Három napig együtt lehetett A.L. Webberrel, mert ők forgatták a dokumentumfilmet a világh&...

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

Felvétel

Nari Nguyen: A múlthoz való ragaszkodás akkor jár tisztelettel, ha az az embert szolgálja

Pepita Magazin 2022.11.16.
A legszebb Európában élő vietnámi lánynak választották Berlinben 11 évvel ezelőtt Nari Nguyent. A szépségkirálynő ezúttal Az almafa virága címet viselő magyar-vietnámi romantikus film é...

György Lea: Közelről tapasztaltam, miként ápolják a magyar hagyományokat a Távol-Keleten

Pepita Magazin 2022.10.19.
Angol-matematika szakon végzett, majd felköltözött Budapestre szerencsét próbálni. Külkereskedő szeretett volna lenni, mégis gyártásvezető lett egy animációs stúdióban. Azóta dolgozik a filmparb...

Bereményi Géza: Ezek angyali pillanatok voltak…

Pepita Magazin 2022.09.14.
Négy éves kora óta rendszeresen olvas, Dantén nevelkedett. Bölcsészkaron végzett, magyar és olasz szakon. Bereményi Géza kultikus alakja a magyar irodalomnak, a Nemzet Művésze, Kossuth-, József Attila és Bal&aa...