Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09. Felvétel

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehozott egy sikeres rövidfilmet, a Schwarzfahrert, amely 1994-ben Oscar-díjat kapott. Ezt követte A nagy füzet, az első magyar film, amely elhozta a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a Kristály Glóbuszt. Sőth Sándor volt ennek a filmnek is a producere.

csanyi cikk

– A farkasréti Érdi úti Általános Iskolából indultál, s, Donaldrágós, „felfelrabjaiaföldneket” éneklős miliőből, a novemberhetedikét még mindig ünneplős, „csöves-digós” gimnáziumi évekbe. Ezek után Nyugat-Berlin elég ütős kultúrsokknak számíthatott.

– A világnézetem alakulására hatással volt a Megáll az idő hihetetlen sikere és az underground zenei útkeresésem is, az egyetemi klubokban. Viszont ez a fejes a Nyugat-Berlini világba az addigi világnézetemhez képest egy 180 fokos fordulat volt. Ez a fallal körülvett, izgalmas, a valóságtól elrugaszkodott hely a legliberálisabb, legérdekesebb embereknek volt a gyűjtőhelye. Nem volt katonakötelezettség, így az összes csodabogár idemenekült Nyugat-Németországból. Gondolom, mindez erős hatással volt arra, ahogy ma ránézek dolgokra.

– A Megáll az időben lázadó Pier szerepétől hogyan jutottál el producerként egy német rövidfilmes Oscar-díjon át az első magyar Kristály Glóbusz fődíjas filmig, mint producer?

– Valójában teljesen véletlenül kerültem bele 17 évesen a Megáll az idő című – ma már - kultuszfilmbe, amelyet Bereményi Géza forgatókönyve alapján Gothár Péter rendezett. 1981-ben egy Spenót nevű underground zenekart alapítottam és vállig érő hosszú hajam volt. Nagyapám kalapjában, a két számmal nagyobb kockás ingben, a nagybátyámtól beszerzett hatalmas fekete bőrzakómra tűzött pici amerikai zászlóval álltam a Felszab téren, (ma Ferenciek tere) ahol gondterhelten szívtuk a cigarettát. Ilyen szerelésben kísértem el a haveromat a Lumumba utcába, egy válogatásra. Háromszáz gyerek várt a sorára, engem is betereltek az ott zajló próbafelvételekre. Két hét múlva kaptam egy táviratot, hogy menjek vissza. Újabb két hét, újabb távirat, megint vissza. Végül Gothár Péter asszisztense, Zilahy Tamás feljött hozzánk és gratulált, hogy megkaptam Pier szerepét. Mindez történt úgy, hogy nem is én akartam jelentkezni. Viszont jobban vonzott a kamera mögötti mágikus világ, - ami Koltai Lajos operatőr által kitárult előttem. Volt valami abban, ahogy a közeliket csinálta és mindenkiből ki tudta hozni azt, ami az adott jelenethez kellett. A film után nagyon sok „lázadórosszfiús” szerepajánlatot kaptam, de úgy éreztem, hogy színészként nagyon kevés kontrollom van afölött, hogy mi történik egy film egészével. Később két Bereményi Géza által írt nagyjátékfilmet is rendeztem, az első a Szárnyas ügynök, a másik a Potyautasok, majd jött A nagy postarablás. Ezután Németországban, német társaimmal megcsináltuk a Schwarzfahrert, amely megkapta a legjobb rövidfilmnek járó Oscar-díjat. Ebben a produkcióban, mint társproducer működtem már közre. Innentől a produceri munkák kerültek fókuszba. Ágota Kristóf könyvére, a Nagy füzetre is sikerült összeszednem a csapatot. Írót, rendezőt és a pénzeket. Így született meg a film, amely elnyerte Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a Kristály Glóbuszt.

– Kiktől kaptál lökéseket az életben?

– A Megáll az idő forgatása előtt Gothár Péter rendező elhívott a Berlin Étterembe, mondván, szeretne bemutatni a film forgatókönyvírójának. Akkor találkoztam először Bereményi Gézával, aki meghatározó személy lett az életemben. Máig tartó barátság vette kezdetét. Ő az egyik legokosabb ember, akit valaha ismertem. A 80-as években a zenélés miatt az éjszakai élet igen meghatározta a mindennapjaimat. Egy házibulin találkoztunk és akkor annyit mondott, hogy az éjszakázás egy idő után meg fog rajtam látszani.  Ez a mondat olyan mélyre hatolt, hogy nem sokkal rá már a Bölcsészkarra jártam, majd ösztöndíjjal Nyugat-Berlinben találtam magam a Filmakadémián. Ennek az időszaknak emberformáló ereje volt, amely óriási szerepet játszott a felnőtté válásomban. Később a Tanítványokban és az Eldorádóban is dolgoztunk együtt Bereményivel. Rengeteget tanultam tőle. Ennek a két Bereményi-filmnek a szellemi műhelye csodálatos volt. Másik meghatározó személyiség az életemben Szabó István, akit Európa egyik legnagyobb filmrendezőjének tartottam és a filmakadémia liftjében találkoztam vele először. A tanárom volt. Álltunk egymással szemben, nézett engem, mert megismert a Megáll az időből. Egyszer csak megszólalt. Sándor, épp most kaptam fizetést, hatalmas összeget, adnék neked 100 márkát, mert tudom, hogy diákként óriási szükséged van rá. Soha nem fogom elfelejteni ezt a megható pillanatot. Ebből a pénzből akkor két hétig tudtam élni. Ez a kapcsolat odáig fejlődött kettőnk között, hogy az általa rendezett Szabó Magda regény adaptációjában, Az ajtó című filmben német producerként dolgozhattam vele.

– Gyerekkori jóbarátként nagyon büszke voltam rád, hisz igazi amerikai filmproducer lettél. Hogyan működnek ott a filmes dolgok egy németen edződött magyar aggyal?

– Nem tekintem magam producernek, inkább vannak dolgok, amik érdekelnek és ezekbe éveket vagyok hajlandó befektetni. A hollywoodi világnak éppen az a lényege, hogy ülsz egy étteremben, megismersz valakit, majd alakulnak a kapcsolatok és valami létrejön. Egy film beindítása kizárólag személyes találkozások által generált műfaj. Sokan épp emiatt élnek ebben a városban, mert ez a fajta networking csak itt és csak így jöhet létre. Jelenléttel.

– Milyen volt a te Amerikád?

– Mint egy vasfüggöny mögött felnőtt fiatalnak. Egy álom volt Amerika. A szabadság megfelelője. Az első két év álomszerű volt. Los Angelesben minden sarok egy filmhelyszín, az amerikai kultúra nagyon erősen hatott a világra és most is ott van teljesen fajtiszta állapotában. Kellett egy kis idő, amíg a fellegekből leértem a talajra és felfogtam, hogy ez a valóság és itt vagyok! Nyolc évvel ezelőtt pedig sikerült megszereznem egy olyan regény jogait, amelynek megfilmesítésével már 30 éve küzdenek. Vlagyimir Nabokov Nevetés a sötétben című műve volt a táskámban, mikor kimentem Amerikába. Ez volt a misszióm. Los Angelesben, a Century Cityben egy barátommal beszélgettünk, mikor a nagy üvegablakon keresztül láttam, hogy bejön egy alacsony pasas, nagyon gyűrött zakóban. Mikor megfordult, akkor látom, hogy a fazon nem más, mint Danny DeVito. Felragyogott az arca, mert kiderül, hogy azzal az emberrel, aki mellettem ült, régi barátok, több filmet is csináltak együtt. Nagy ölelkezés, majd megkérdezi, min dolgozunk éppen. Mondom, itt van ez a Nabokov könyv... „Micsoda? 20 évvel ezelőtt már olvastam ezt a könyvet. Scott Frank (The Queen’s Gambit/Vezércsel/) akarta megcsinálni. Nagyon szerettem volna benne lenni.” Így kezdődött minden. Aztán olyan dimenziókban folytatódott a könyvem története, hogy máig hihetetlen. No, ez Hollywood. Scott Frank írja és rendezi a filmet, Anna Taylor-Joy főszereplésével a Blumhouse nevű stúdió produkálja és az Universal stúdió finanszírozza, valószínűleg a Netflix kooprodukciója lesz. Producerként benne vagyok. Ezzel az én misszióm révbe ért Amerikában.

– Már Barcelonában élsz. Los Angeles kertvárosi negyedéből hogy kerültél a Katalán fővárosba?

– Öt csodás évet töltöttünk Amerikában. Sajnos a Covid igen disztopikus hellyé változtatta Los Angelest. A hollywoodi premierek glamúros világából a Georg Floyd halála miatti zavargások közepette egy totális anarchiába csöppentünk, amikor azon kaptam magam, hogy egy baseball ütővel állok a bejárati ajtó mögött, készen arra, hogy megvédjem a családomat, mert a házunk előtt parkoló autó hátulját éppen egy hatalmas betondarabbal dobták be a fosztogatók, miközben felettünk 8 helikopter köröz, reflektorokkal. Akkor éreztem először, mennyire távol vagyok az igazi otthonomtól. Lekopott a fénylő lakkréteg az amerikai álomról. A következő filmtervem egy spanyol sztori, de amiket szeretnék még megcsinálni, mind európai téma. Közben a feleségem kapott egy professzori állást Angliában, végül Barcelonába költöztünk és ő onnan jár tanítani. A poszt-Covid világban a találkozók nagy része egyébként is Zoom-on történik, a személyes jelenlét háttérbe szorult. Nekem Amerika olyan, mint egy wurlizer jukebox, amíg dobálod bele a pénzérméket szól a zene, forognak a fénylő diszkógömbök. De egy idő után az amerikai konzum központú gondolat eltelít. Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni, ezt pedig csak Európában kapja meg az ember.

Írta: Tarnócai Éva

További cikkek

Reklám

Merk IT 3 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 2 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Balázsovits Lajost választották a nemzet színészének

Pepita Magazin 2022.06.22.
Balázsovits Lajost választották a nemzet színészének kollégái a néhány hete elhunyt Haumann Péter helyére.

Eredményes évadot zárt a Pesti Magyar Színház

Pepita Magazin 2022.06.22.
Eredményes évadot zárt a Pesti Magyar Színház, amely a 2021/22-es szezonban összesen 330 előadást tartott, látogatottsága 90 százalék felett volt - közölte a színház kedden az MTI-vel.

A Mozart! című musicalt mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Pepita Magazin 2022.06.22.
A Mozart! című musicalt mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon; Lévay Szilveszter és Michael Kunze művét, amely Wolfgang Amadeus Mozart zeneszerző életét dolgozza fel, pénteken és szombaton láthatja a k&...

Járt ösvény

Balogh Bodor Attila: A színésznek a teste, a memóriája, a szellemisége, a személyisége, a hangja az eszköze.

Pepita Magazin 2022.06.23.
A groteszk filozófiát és érzelmes emberi minőséget hordozó főeunuchot játssza, voltaképp egyetlen kellékkel, valami ékszerfélével s ennek gyűrögetésével, hajigálásával, keze...

Várfi Sándor: Nincs annál fontosabb küldetésem, minthogy a színház létezzen, működjön

Pepita Magazin 2022.05.12.
Annyira nevettető, amennyire képes csendet is teremteni. Talán a hatáskeltés az, ami taníthatatlanul Várfi Sándor sajátja. Mikor beszél akkor is képes belekapaszkodni az ember figyelmének ezer idegszálába &ua...

Szűcs Sándor: Ha érzem a szeretetet, akkor sokkal többre vagyok képes

Pepita Magazin 2022.04.25.
Ő volt Dagi, az óriások csupaszív királya a Tündér Lalában, felejthetetlenné tette a Pacsirtát, az állandóan viccelődő Környei Bálint megformálásával. A Pesti Magyar Színház m...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

Hangadó

Szilágyi Tibor: Óvom a hangom minőségét, a hangszeremet, ahogy egy muzsikus a hegedűjét

Pepita Magazin 2022.04.27.
Szilágyi Tibor már fiatal színészként jól keresett a szinkronizálással. Messze zengő, férfiasan öblös, igencsak karakteres hangja, ma is keresett „portéka”. Úgy gondolja, a szinkronizálá...

Csankó Zoltán: Nem túl akarok lenni rajta, hanem jól szeretném megcsinálni

Pepita Magazin 2022.03.29.
Csankó Zoltán a legkeresettebb szinkronhangok viadalában idén a második, tavaly az első lett. Bámulatosan el tudja változtatni a hangját, egészen különböző karaktereket tud megformálni vele. Például ...

Bercsényi Péter: A színpadon azt éreztem, tilos hibázni

Pataki József 2021.11.04.
Közel egy évre eltűnt a népszerű színész, dacára annak, hogy számos, nagysikerű előadásban láthatta a közönség az utóbbi több mint 15 évben. A váltás okairól és a jöv...

Kritika

Személyes kitárulkozás – Vagányul az élet-közepi válságról

Pepita Magazin 2022.05.31.
Bevállalósan vagány előadás a Mit ér, ha? című produkció, ami önironikus revü, kabarészerűen mulatságos, de gyakran igencsak kesernyés jelenetekben mesél a nők élet-közepi válság&aacu...

Tűz és víz – Fábry Sándor és drMáriás egy gyékényen

Pepita Magazin 2022.05.24.
Fábry Sándor és drMáriás látszólag tűz és víz. Legalábbis világnézetileg. A humorista erőteljesen kormányközelinek számít, amit sokszor meglehetősen kategorikus kijelentésekkel is ...

A vértanú és az ősgonosz – Ütős musical ősbemutató a Madách Színházban

Pepita Magazin 2022.04.29.
Jókora merészség egy aradi vértanút musical főhősnek megtenni. Hát még olyat, aki nem is tartozik bele a 13-ba. Ahogy a darab címe is jelzi, ő A tizenötödik, akinek létéről eddig tán sokan nem is tudtak.
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

A tanár

„A Színművészeti különleges ékkő volt” – Hegedűs D. Géza a tanításról

Pepita Magazin 2022.05.16.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemmel szemben elhangzott vádak, pedagógiai, szakmai szempontból értelmezhetetlen, üres, fedezetlen szavak voltak, mondja Hegedűs D. Géza, Kossuth-díjas színész, rendező, oszt&...

Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Pepita Magazin 2022.03.30.
Szinetár Miklós szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszünte...

Legendák

Kováts Adél 60 – Az egyik fénykorában van

Pepita Magazin 2022.06.16.
Gyönyörű volt, és most is szép a 60 éves nagy színész, Kováts Adél. Nem véletlenül osztották rá Júlia szerepét a Nemzeti Színházban. Bele lehetett szeretni rendesen. Megvolt hozz&aa...

25 éve halt meg Kibédi Ervin – Rövid jelenetekben volt nagy

Pepita Magazin 2022.05.05.
„Én nem hiszem, hogy normális vagyok” – énekelte Kibédi Ervin egy kupléban, és ebből a fanyar előadói stílusa, az eleve fancsali ábrázata miatt, amit a színpadon még el is túlzott, hatalmas...

Oszvald Marika 70 – Szubrettből komika

Pepita Magazin 2022.04.12.
A ma 70 éves Oszvald Marika nem fért a bőrébe szubrettként, szórta a poénokat, sokszorozta a cigánykerekeket, szaporázta a változatos táncfigurákat, energiái kiapadhatatlannak tűntek, sziporkázott a sz&iacut...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

A rendező

Hargitai Iván: Óriási adománya a földi kultúrának, hogy létezik a színház!

Pepita Magazin 2022.06.21.
Megrendezte a Kartonpapát, ezt a groteszk, imádnivalóan drámai, vagy talán cinikusan tragikomikus történetet arról, hogy képesek vagyunk-e illetve készen állunk-e élni szabadon, miután szinte egész &eacut...

Hoffer Károly: Mindannyiunkban ott van a késztetés, hogy újra és újra leképezzük saját magunkat és legyen egy halhatatlan lenyomatunk

Pepita Magazin 2022.05.28.
Úgy teremtett új nyelvet a báb világában a Junior Prima–díjas Hoffer Károly, hogy közben a legnagyobb tisztelettel adózik a hagyományoknak. És nemcsak játszik, hanem zenél, rendez, tervez, alkot, figyel, k...

Bednai Natália: Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom

Pepita Magazin 2022.04.26.
Mesejátékokat ír gyerekeknek, állandóan szervez, játszik, felnőtt darabokat rendez, díszleteket tervez, a színház az élete. Tulajdonképpen már gyerekkorában is ezt csinálta, de azóta már ...

A jövő nagyjai

Bánföldi Szilárd: Mindegyik szerepem lökött rajtam kicsit

Pepita Magazin 2022.05.30.
Bánföldi Szilárd 2019-ben végzett a Kaposvári Egyetemen, Eperjes Károly és a néhai Spindler Béla szárnyai alatt sajátította el a teatralitás csínját-bínját. Tanulmányait befeje...

Bérczi Zsófia: A zarándoklatunk végső céljaként elérkezünk a rózsakert közepébe

Pataki József 2021.10.26.
Az előadóművész A szőnyeg: Sivatagi zarándoklat a belső béke megtalálásáért című előadásában egyszerre feszeget feminista és lételméleti kérdéseket.

Házhoz viszi a színházat Kroó Balázs

Pataki József 2021.09.26.
Kedvesével együtt járják a budapesti bérházakat interaktív színházi előadásukkal, amit még a pandémia alatt is tudtak játszani.
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Kádár Szabolcs János: Az önkontroll és tudatosság mellé sikerült végre bekapcsolni az ösztönöket is

Pepita Magazin 2022.06.15.
Megérintő előadásmód, nagyívű hang. Akár egy hangszer. Önfeledten játszik rajta. Azóta gondolkodom, hogy mi az, ami miatt ennyire izgalmasak Kádár Szabolcs János karakterei? Inkább vele próbáltam megfe...

Kónya Merlin Renáta: Nem érkeztem meg sehova, de jó úton vagyok

Pepita Magazin 2022.05.19.
A bűbájos, tehetséges fiatal színésznő, Kónya Merlin Renáta utolsó generációs jugoszláv, szabadkai születésű, vajdasági lány. Négyszer született újjá előttem, először N...

Hábermann Lívia: Fontos az olthatatlan kíváncsiság és az állandó tudásszomj

Pepita Magazin 2022.04.20.
Húsz éve foglalkozik drámapedagógiával. Ebből tizet Földessy Margit drámastúdiójában töltött asszisztensként, majd három éve a Pesti Magyar Színház színésze és sz&ia...

Emlékek

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

Felvétel

Márkus Luca: Lehet, hogy rossz korba születtem

Pepita Magazin 2022.05.23.
Egy fiatal csapat felnőtté válásáról szól a sorozat a 80-as évek Magyarországán. Ez A besúgó, az HBO Max első, saját ötletből készült magyar sorozata. Márkus Luca (Panka), a most fiatal sz&...

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09.
Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehoz...

Demián József: Mást várnak tőlem az emberek

Pataki József 2021.10.18.
Október 28-án indul a mozikban Demian József Éjjeli őrjárat című filmje, melynek ő volt az írója, rendezője és operatőre is. Az alkotó nevéhez olyan filmek fűződnek, mint a Nunta de piatra vagy a Melbo...